...

Riktlinjer för HLR-organisation inom vård och omsorg utanför sjukhus

För personal som arbetar inom vård och omsorg utanför sjukhusmiljöer, som hemtjänst, särskilda boenden och hemsjukvård, är en välfungerande organisation kring hjärt-lungräddning (HLR) avgörande för att kunna agera snabbt och effektivt vid plötsliga hjärtstopp. Svenska HLR-rådet har tagit fram riktlinjer som inte bara riktar sig mot den individuella personalens kompetens, utan även till hur företag och verksamheter ska organisera och implementera sina HLR- och första hjälpen-utbildningar.

Varför är en strukturerad organisation kring HLR viktig?

Inom vård och omsorg utanför sjukhus inträffar ofta akuta situationer där personalen måste agera snabbt för att rädda liv. Enligt HLR-rådets undersökning från våren 2024 finns det ofta brister i kontinuiteten kring utbildningar och uppföljningar inom vårdsektorn. Avsaknaden av rutiner för att nyanställda ska få HLR-utbildning innan de börjar arbeta självständigt är ett allvarligt problem, där 69% av verksamheterna saknade sådana rutiner. Det är därför nödvändigt att verksamheter organiserar sig för att säkerställa att alla medarbetare har den kompetens som krävs för att agera snabbt och korrekt vid hjärtstopp.

Nyckelkomponenter i en HLR-organisation

För att en verksamhet ska kunna garantera att all personal har rätt kunskap och beredskap i akuta situationer, krävs det att HLR-organisationen har en tydlig struktur. Enligt HLR-rådets riktlinjer ska varje verksamhet säkerställa följande:

  1. Utbildningsansvarig: Varje arbetsplats, oavsett storlek, bör ha en utsedd utbildningsansvarig som har övergripande ansvar för att HLR- och första hjälpen-utbildningarna följer riktlinjerna.
  2. Egen instruktör för varje medarbetargrupp: För att säkerställa kontinuerlig utbildning och repetition rekommenderas att varje medarbetargrupp har minst en instruktör i HLR och första hjälpen. Instruktören ansvarar för att utbilda nyanställda och hålla i repetitionsutbildningar.
  3. Regelbunden repetition och uppföljning: Det räcker inte med att en gång gå en utbildning. Personal bör genomföra repetitionsutbildning minst en gång per år. All utbildning ska dokumenteras i HLR-rådets utbildningsportal för att kunna följas upp.
  4. Tillgång till rätt utrustning: Det är viktigt att hjärtstartare och annan första hjälpen-utrustning finns tillgänglig på arbetsplatsen och att all personal vet var utrustningen finns och hur den används. Hjärtstartare bör placeras så att de är lättillgängliga och kunna användas inom 3 minuter.

Hur implementerar man en HLR-organisation?

För företag och organisationer som vill implementera riktlinjerna krävs det ett strategiskt arbete. En styrgrupp med ansvar för att leda HLR-verksamheten bör tillsättas, och det är viktigt att denna grupp har mandat att fatta beslut om utbildning, mål och resurser. De ansvariga måste även genomföra regelbundna riskanalyser för att identifiera brister i utbildning och utrustning, samt föreslå förbättringsåtgärder.

Hjärt-lungräddning.se hjälper er att utbilda personalen, vi har anpassade utbildningar till hemtjänstpersonal/omsorgspersonal.

HLR-utbildningar i S-HLR för sjuksköterskor och undersköterskor inom vård och omsorg.

Instruktörsutbildningar i HLR och första hjälpen.

En tydlig och strukturerad organisation kring HLR skapar inte bara trygghet för de anställda, utan också för de människor de vårdar. I akuta situationer kan rätt kunskap och snabba insatser rädda liv.

Här kan ni ladda med HLR-rådets riktlinjer 2024 för organisation av HLR inom omsorgsversamheter utanför sjukhus.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Varukorg

Ring: 08-41049049.

Eller skicka ett meddelande:

Registrera dig FÖR NYHETSBREV

Vi skickar ut information om utbildningar och produkter ca en gång per månad.